Gjermund Stormoen

3. kandidat med stemmetillegg

Gjermund Stormoen er født i 1951 og har bodd i Frogn siden 2002. Han er utdannet som næringsmiddelkandidat med økonomi og ledelse som spesialitet. Arbeidsområdet er bredt og variert, men har i det meste av hans yrkeskarriere vært relatert til temaer som kan knyttes til «bærekraftig utvikling». Blant annet hadde han ansvaret for å utvikle og starte opp den første matsentralen i Norge, Matsentralen Oslo. Matsentralens oppgave er å samle inn overskuddsmat og distribuere den til veldedige organisasjoner som deler ut til de som trenger.

Han hadde også en sentral rolle i utviklingen og opprettelsen av «Bondens marked» her i landet. Bondens marked gir forbrukerne direkte kontakt med bonden og matprodusenten.

Økologisk matproduksjon og omsetning har stått sentralt i hans arbeid,  både som daglig leder av Debio (godkjenningsorganet for økologiske virksomheter)  og som ansvarlig for økologi i TINE. I TINE hadde han ellers også blant annet ansvaret for etikk og samfunnsansvar.

Gjermund Stormoen var også en sentral person når det gjaldt utvikling av et eget program for utvikling av lokalmat, både produksjon og distribusjon. I den forbindelse var han en av de sentrale personer ved opprettelsen og utviklingen av blant annet Rørosmeieriet.

Stormoen startet sin yrkeskarriere som forsker på håndtering og gjenvinning av fast avfall. Læringen og inspirasjonen dette ga har aldri sluppet taket. Det gjelder både inspirasjonen til nytenkning og forståelsen av kretsløp som en basis for å opprettholde en bærekraftig klode.

I lokalpolitikken i Frogn vil Gjermund ha særlig oppmerksomhet mot tre områder:

• at Frogn kommune utvikler seg på en måte som samsvarer med Bærekraftsmålene
  • at det legges til rette for nye boligformer, både med hensyn til eierform og fellesskap
  • at det etableres en markagrense i kommunen