MDGs klima- og miljøpolitikk på 1-2-3

Verden har 10 år på seg på å drastisk redusere klimagassutslipp. 10 år!

Verden er på vei mot utrydding av èn million arter; pattedyr, fugler, insekter, planter og fisk på grunn av nedbygging av naturområder, klimaendringer, forurensning, og misbruk av hav.

For Miljøpartiet De Grønne er ikke natur og klima særinteresser. For oss er det fundamentet for all politikk. En erkjennelse av grunnlaget for vår eksistens, for våre arbeidsplasser, får vårt næringsliv, for vår helse, for vår glede og trøst. Ikke minst for å sikre fremtiden for våre barn.

Gjennom vår politikk vil vi verne om verdiene livskvalitet, nyskaping og fellesskap. Vi skal fortsatt kunne gå tur i bynære natur, og oppleve ren sjø ved rene strender. Vi mener kommunen må bidra til et felles lokalt engasjement i det å redde kloden.

Det er dessverre klima og natur som stadig må vike for alt annet som er viktig og gøy. Det er derfor vi har disse krisene nå. Ja MDG skal bygge boliger – men ikke gjennom å bygge ned marka. Ja MDG skal finne glede og folkehelse i idretten, men vi kan ikke ha idrettsanlegg som pøser ut gummi i naturen. Ja MDG heier på handel og et aktivt sterkt næringsliv, men premisset kan ikke være at det skal kreve uendelig med parkeringsplasser eller et unødvendig forbruk.

MDGs setter klima og natur først. Til og med når det gjør litt vondt.

Dersom du ønsker en stemme i kommunestyret som vil passe på dette grunnlaget, og prioritere det som er verdens viktigste spørsmål akkurat nå – da skal du stemme på MDG.

Har du likevel litt bedre tid?
Da kan du se hele vårt program, listekandidater og politiske regnskap her.