MDGs samferdselspolitikk på 1-2-3

Vi lever i en kommune hvor de fleste er blitt avhengig av å bruke bilen. Men utslipp fra biltrafikk MÅ ned dersom vi skal klare mål om reduserte utslipp. Elbiler er en del, men ikke hele løsningen. Når vi har begrenset med areal så må vi prioritere.

Vi vil gjøre det mer attraktivt, trygt og enkelt å sykle og gå, slik at vi får en trivelig og lett tilgjengelig by for alle. Spesielt for barna, men også for alle andre som ikke er så heldige at de har bil. Vi vil gjøre egnede veier i Drøbak sentrum til miljøgater, hvor biler ferdes på forgjengenes og syklistenes premisser.

MDG har felles mål om bedre og direkte forbindelser til sentra i Follokommunene. Vestby, Moss, Ski etc. Spesielt Dal trenger bedre forbindelser til et regionalt servicesenter. Elektriske ferjer? Ja takk, men vi må vurdere kost-nytte sammenlignet med andre tilbud.

God dekning av kollektivtransport krever at flere bor der hvor bussen går. Men vi vil også se på mindre, elektriske, og på sikt kanskje førerløse busser som kommer til DEG. Ny teknologi gjør det mulig.

MDG vil også satse på bildeling og vil at det stilles krav til areal til bildelingskollektiv i områder hvor det ikke er planer om, eller mulig å få til en god kollektivdekning.

Har du et siste minutt? – Les nr. 6 MDGs Klima og miljøpolitikk på 1-2-3

Har du likevel litt bedre tid?
Da kan du se hele vårt program, listekandidater og politiske regnskap her.