MDGs helse- og omsorgspolitikk på 1-2-3

Miljøpartiet de Grønne ser helsepolitikken i sammenheng med andre politikkområder og vi ser det som en av kommunens viktigste oppgaver å legge til rette for en god folkehelse.

Vi ønsker å legge vekt på gode sosiale vilkår for innbyggerne, redusere stress i hverdagen, motivere til daglig mosjon i trygge, grønne omgivelser, fremme sunn mat og redusere forurensning.

Miljøpartiet De Grønne mener at mye fungerer godt i helsevesenet, men høyere levealder, økte kostnader stiller krav til nytenkning. Grønn politikk ønsker et større fokus på samspill mellom ulike livsfaser. Barn og ungdom har behov for mer voksenkontakt. Foreldre strever med ”tidsklemma”. Eldre lider av ensomhet og følelsen av ikke å være nødvendige i dagens samfunn. Vi ønsker å tilrettelegge for aktiviteter som binder generasjonene sammen. Ikke minst vil vi bygge et samfunn hvor færre er ensomme – det er mye helse i samhold, tilhørighet og muligheten for å bidra i samfunnet.

Vi vil styrke tilbudet om bedre tilgjengelighet for helsepersonell på alle klassetrinn og skal jobbe videre for helsecafé for ungdom på Ullerud helsebygg.

MDG vil prioritere bygging av omsorgsboliger, samtidig ser vi på eldreomsorg som mer enn å dekke pleiebehov. Hverdagen for de som bor på institusjon må være aktiv og vi vil ha tett samarbeid mellom institusjoner og nærmiljøet rundt. Frivilligheten er viktig! Vi vil ha god tilrettelegging og besøkstjeneste for eldre de som kan og vil bo hjemme.

Har du et minutt til? – Les nr. 4 MDGs Næringspolitikk på 1-2-3

Har du litt bedre tid?
Da kan du se hele vårt program, listekandidater og politiske regnskap her.