MDG vil utrede mulighet for Ungdomscafé i helsebygget

19. november, 2018

Forslag til Handlingsplanen 2019-2022 lyder:

«MDG forslår at rådmannen kommer med en sak til Kommunestyret om hvordan Helsebygget, f.eks. noen dager i måneden, kan åpnes opp på kveldstid for ungdom på videregående skole. Mulighetene bør undersøkes i samarbeid med fylkeskommunen og Frogn-ungdommen selv. Det skal undersøkes om det finnes støtteordninger og mulighet for å etablere samarbeid med de videregående skolene i Akershus, hvor Frogn-ungdommen går.»

MDG begrunner forslaget med å legge til rette for møteplasser for ungdom på videregående skole, hvor ungdommen selv kan gis ansvar for, og mulighet til å styre drift og innhold. Videre er hensikten å undersøke hvordan vi kan utnytte kommunens nye lokaler og møteplasser på best mulig måte, og kanskje skape en arena hvor ulike generasjoners behov kan dekkes innenfor samme ramme. På den måten bidrar vi til at Helsebygget blir nettopp et Helsehus og ikke et sykehjem.

Overgangen fra ungdomsskolen til Videregående skole kan være utfordrende – både faglig og sosialt. Samtidig er det en periode hvor kommunen ikke lenger har like god mulighet til tilrettelegging og oppfølging. Elevenes hverdag styres gjennom de videregående skolene og fylkeskommunen, og kveldsaktiviteter blir i stor grad overlatt til ungdommen selv, da deltakelse i organisert aktivitet går kraftig ned. Underhuset er kun et tilbud for ungdomsskole-elever.

MDG mener det er viktig at kommunen undersøker hvordan vi med enkle midler kan gi Frogn-ungdom mulighet til å skape egne, ikke kommersielle møteplasser, i trygge omgivelser; for spill-kvelder, samtaler, café-drift, musikk-lytting, egne kunstutstillinger eller kulturuttrykk, skolearbeid eller hva det måtte være de selv ønsker innenfor satte rammer. Det viktige er ikke hva som skjer, men at det som skjer kommer fra ungdommene selv og at de gis ansvar og tillit til å bidra til egen trivsel og inkludering.

I beste fall skaper det kanskje også noen spennende møter mellom generasjoner.

Ungdata-undersøkelsen viser at:

Ungdom på videregående opplever at tilbudet av lokaler og møtesteder blir dårligere når de når VG.
At ønsket om å være sammen med venner øker
At deltakelse i organisert aktivitet går ned:
At depressive symptomer øker på videregående skole: