Ta vare på Frognmarka

I kommuneplanens samfunnsdel som ble vedtatt i 2018, heter det at Frogn skal ta vare på kommunens grønne og historiske kvaliteter, samtidig som vi tilrettelegger for videre utvikling.

I kommuneplanens arealdel som skal vedtas i juni 2023, er hovedgrepet en storstilt transformasjon av næringsarealene på Seiersten, Ullereud og Dyrløkke til en ny og moderne bydel med flere tusen nye boliger. På samme tid setter vi en grense for Frognmarka med bestemmelser rettet mot vern av eksisterende skog og jordbruksareal. MDG har vært en pådriver i arbeidet med denne arealstrategien, og jobber nå med å unngå for stor grad av nedbygging og for lite vern av Frognmarka.

Skogen i Frogn er en del av et aktivt nasjonalt skogbruk. Veldig mye av dagens skog ble plantet i årene etter krigen. Mange steder er den nå moden for hogst. Skogen avvirkes med moderne hogstmetoder og utviklingen i markedsprisene. Ettersom hogst er blitt svært kostbart, blir gjerne veldig mye skog hugget på samme tid for å sikre et tilstrekkelig utbytte for skogeieren.Hogsten skjer nesten alltid i tråd med nasjonale miljøstandarder som skal ivareta biologisk mangfold og friluftsliv.

Kartleggingsmetodikken og etterlevelsen av den er imidlertid omdiskutert. Det er dyrt og vanskelig å registrere biologisk mangfold på en planlagt hogstflate. Det er vanskelig å sette konsekvenser av hogsten inn i en sammenheng der man ser den konkrete hogstflaten inn i et større økosystem av skog over tid.

Resultatet blir dermed gjerne at områder med registrerte verneverdier blir stående igjen som øyer i et større hav av avvirket skog. Gamle og store trær som står igjen på disse øyene blir ofte utsatt for nytt og sterkt stress fra tørke og press fra vind. Dersom skogeierne ikke tar hensyn til at leveområder trenger større sammenhengende områder og korridorer mellom seg, er det sannsynlig at de verdifulle områdene dør som følge av vindfall, tørke og angrep fra insekter og sopp i  løpet av kort tid.

Skog dekker mer enn to tredjedeler av landarealet i Frogn. Det store mangfoldet av skogtyper (varmekjær lauvskog i solrike sprekkedaler, rik barskog med blåbærlyng på flatlandet, skrinn furuskog på  åssidene ned mot fjorden) utgjør levesteder for arter, næringsgrunnlag for skogeiere og kilde til rekreasjon og friluftsliv for oss alle sammen.

Om lag en fjerdedel av den har vært gjenstand for flatehogst de siste 20 årene. Dette er omtrent som på landsgjennomsnittet. De siste 10 årene har vi bygget ned x prosent av skogen i Frogn. Fornyelsen av skog er begrenset og turer i sentral Frognmarka viser et betydelig behov for mer pleie av skogen som er plantet de siste 20 årene. Bare halvparten av skogen i Frogn har en offisiell plan for avvirkning av bevaring av biologisk mangfold.

Skogen i Frogn er veldig fragmentert og ligger mellom store sammenhengende jordbruksarealer og bebyggelse. Utsikter til varmere og tørrere somre i kombinasjon med hyppigere angrep av barkbiller gjør det nødvendig med sterkere vern av den gamle skogen og bedre skjøtsel av den unge.

I forbindelse med det politiske arbeidet med fastsette en ny arealplan for Frogn kommune, har MDG sammen med Ap og SV foreslått krav om reguleringsplan for etablering av nye skogsbilveier. Dette er nødvendig ettersom skogsbilveier nå som hovedregel utformes med sikte på veibredder og akseltrykk tilpasset større vogntog. Vi har også foreslått såkalt meldeplikt for hogst. Dette innebærer at planer for hogst må forelegges Landbrukskontoret som skal vurdere om hogsten er i tråd med regionale og lokale arealplaner, skogbruksplaner og overordnede hensyn til naturmangfold og friluftsliv i Frognmarka. I tillegg ønsker vi å etablere en lokal ordning for frivillig vern av skog der vi legger til rette for et skogbruk rettet mot mer vern til fordel for en moderat årlig kompensasjon fra fellesskapet. Denne ordningen ser vi på som et supplement til den nasjonale ordningen for frivillig vern som forvaltes av Miljødirektoratet.

Den nye arealdelen i kommuneplanen er utformet med en ambisjon om å bygge ned minst mulig natur og nærnatur, herunder store og små grønne områder i boligområder. Planen har ikke lagt ut nye skogområder for nedbygging. Det er bra. Men planen legger fortsatt opp til nedbygging av 10 % av skog og skogholt i kommunen de neste 10 årene.

Denne  våren gjennomføres omfattende hogst på vestsiden av den nye veien langs Holt næringspark. For noen år tilbake gjennomførte frivillige organisasjoner registreringer av naturmangfold i området. Skogeier har i hovedsak gjennomført hogst som bevarer øyene av registrert verdifull natur. Det er imidlertid grunn til å tro at det biologiske mangfoldet vil gå tapt som følge av mangel på større og sammenhengende leveområder.

Frivillige organisasjoner og politiske partier i Frogn har lenge vært bekymret for området i lys av den store verdien for friluftsliv og naturmangfold. Området det grenser til den store nye næringsparken på Holt og Måna og det foreligger konkrete forslag til den nye arealplanen for Frogn kommune om å utvide næringsparken inn i denne delen av Frognmarka.. Skogbrukssjefen ved Landbrukskontoret var ikke var kjent med at det var planlagt hogst i området da denne startet opp uka etter påske.  Dette er naturlig ettersom det ikke er meldeplikt for skog i området..

MDG finner det svært uheldig at det gjennomføres hogst i et så sensitivt område bare to måneder før vi ventelig får vedtatt en ny kommuneplan der det foreligger konkrete forslag til sterkere vern av Frognmarka.