Budsjettbehandling 2021-2023

MDGs mål er en kommune som tar vare på mennesker, klima og miljø. I år har vi gjennom godt samarbeid med de 6 andre samarbeidspartiene utformet et forslag som vi mener prioriterer hardt men godt i en svært utfordrende økonomisk situasjon, midt i en pandemi.

14. desember, 2020

I 2019 og 2020 har Frogn kommune vært drevet med store underskudd. I fjorårets handlingsplan satte vi i gang flere prosesser for å se på hvordan endret organisering og bedre strukturer vil kunne gi oss de helt nødvendige driftsbesparelsene vi trenger. Helt uavhengig av pandemiens effekt. Dette fortsetter vi med. Vi er opptatt av at disse endringene behandles løpende i de politiske utvalgene hvor en tillitsbasert dialog med administrasjonen som sitter tett på både utfordringer og mulighetsrom er sentral.

Til tross for at vi går vanskelige år i møte, er det fortsatt natur- og klimakrisen som er vår største utfordring. Den skjer i det stille, nesten umerkelig, men er likevel en alt tydeligere årsak til andre kriser. Enten det gjelder virus som spres mellom ville dyr og mennesker, mennesker på flukt fra ulevelige forhold, eller lokale oversvømmelser og tørkeperioder som rammer innbyggere i Frogn kommune. Vi har nå vedtatt et planprogram for de kommende årene som lar FNs bærekraftsmål være rettesnor, og det er et viktig skritt på veien for å anerkjenne at det er kommunene som er tettest på både utfordringer og løsninger.

Vi er derfor glade for at handlingsplanen i år har en sterkere miljø- og klimavennlig profil og at MDG også har fått gode gjennomslag for sitt arbeid og politikk. I 2021 fortsetter Frogn kommune arbeidet med energisparing i kommunale bygg og det jobbes med utfasing av fossilt drivstoff i kommunale biler og anleggsmaskiner. Kommunen jobber med grønn sertifisering av virksomheten, mer bærekraftig matservering, og ordninger for å redusere bilbruk.

Kjernen i dette er at vi jobber for å systematisk kunne følge opp klima og energiplanen vi har vedtatt. Det er definert tiltak for prioritering i 2021 og det søkes finansiering og kunnskap for å realisere planen. Det jobbes også med å etablere et datagrunnlag som skal vise og sannsynliggjøre at vi når de målene vi har satt oss. Etter forslag fra MDG skal vi fra 2021 også sikre at vi får tallfestet CO2-utslipp fra endret arealbruk og bygging i større reguleringsplaner.

Les mer om tiltak innen klima og miljø her:

Del 1:

Del 2 – tiltaksplan:

Til tross for at Frognskolen er nødt til å gjennomføre store kutt mener vi at vi nå er på vei mot en mer kollektiv Frogn-skole hvor flere lærere gir mer undervisning, mestring og trivsel inn i klasserommet. Frogn har hatt en unormalt høy andel spesialundervisning. De aller mest sårbare skal fortsatt få den hjelp de trenger gjennom tilpasset undervisning, men hovedregelen skal være mer tid med fellesskapet i klasserommet.

MDG har kjempet lenge for at støtte til drift av frivillige organisasjoner og støtte til kulturarrangementer etter hvert skal behandles med et felles regelverk og etter gode kulturpolitiske diskusjoner i det politiske hovedutvalget der dette hører hjemme. Det skal være mindre grad av forfordeling og det må stilles krav til regnskap og resultater når det søkes om midler fra år til år. Like og gode rammevilkår for drift av frivillige organisasjoner er viktig for MDG og dette blir nå virkelighet fra neste år.

Kommunens økonomiske bærekraft er selvsagt også avgjørende for at vi skal få til stabile og forutsigbare tjenester og kunne utvikle oss i riktig retning. De siste 6 årene har vi gjennomført store investeringer i idrettsbygg, kulturbygg og helsebygg. Dette resulterer i store driftsutgifter. Videre har vi over tid holdt oppe et svært høyt nivå i tjenesteproduksjon uten å se effekten på utgiftssiden og risikoen som ligger i de mange investeringene våre. I 2021 legger vi opp til et beskjedent overskudd samtidig som vi begynner å kutte gjeld og spare mer.

Les også: Det tunge ansvaret

I kuttene som kommer i fremfor alt skolen og i omsorgshjemmet trenger vi videre godt tillitsbasert samarbeid med ledere og ansatte i Frogn. For å se på hvordan vi kan unngå ytterligere kutt i årene som kommer mener vi det er viktig å utrede eiendomsskatt.

Med dette ønsker Frogn MDG alle innbyggere, næringsliv, kommunal administrasjon og politikere en GOD JUL og ETT GODT NYTT 2021.