Delegering, demokrati og lokalpolitikk

Det tas mange tusen avgjørelser i en kommune hver dag. Som politikere er vi derfor avhengige av å delegere ansvar til rådmann og administrasjon. Måten vi velger å delegere på er en sentral del av den politiske styringen.

8. desember, 2020

Rådmannen har foreslått at klagesaker som ikke er av prinsipiell betydning kan behandles delegert til rådmannen. I dag behandles alle klager politisk. MDG er inneforstått med at rådmannens forslag til delegering kan innebære at færre klagesaker får politisk behandling.

MDG ønsker en god politisk balanse mellom politisk styring, vår rolle som ombud og vår rolle som arbeidsgiver.

MDG ønsker gi rådmannen rom til å fortsette det gode arbeidet vi nå ser innen byggesak. Vi ønsker gi føringer som korter ned behandlingstiden, sikrer mest mulig likebehandlingen og gir god faglig kvalitet. Det mener vi økt delegering av klagersaker vi bidra til nå.

MDG vil også sikre at våre vedtak ikke er i strid med lover, forskrifter, sentrale føringer og lokale planer som legger klare føringer for hva som skal legges til grunn for vedtak. Alt dette er demokratisk vedtatt på ulike nivå i samfunnet, og vi mener ikke at det er en demokratisk styrke at vi som lokalpolitikere til enhver tid skal kunne bruke ombudsrollen i enkeltsaker til å sette slike planer og føringer til side.

Det vi tror er en styrke for Frogn kommune nå er å støtte ansatte i deres bestrebelser om å følge regelverk og sikre likebehandling, når de skal gjøre til dels komplekse vurderinger av ulike hensyn. Vi mener vi må passe godt på at ansattes innsats som ytes gir ønsket fremdrift og resultater og at ikke vi politikere motarbeider denne innsatsen gjennom å gi klagere medhold i saker som ikke er av prinsipiell betydnig.

Vi er opptatt av at både administrasjon og politikere bruker den politiske oppmerksomheten rundt prinsippielle sider av saker og heve disse til politiske behandling når det viser seg at dette er nødvendig. Vi mener at dette kan bidra til å redusere restanselistene, heve kvaliteten og øke den politiske styrbarheten av Frogn kommune.