Forvaltning av Badeparken – MDGs forslag

Administrasjonen har gjort en grundig jobb med forvaltningsplanen for Badeparken. Men MDG mener den dessverre er for svak på praktisk oppfølging av parkens kultur og naturverdier. Derfor fremmet MDG flere konkrete forslag til planen med vedlegg.

25. november, 2018

A. I rutiner for felling av trær skal det alltid benyttes to uavhengige firmaer til å vurdere tilstanden, og et tredje til eventuelt å utføre selve fellingsarbeidet. Rådgivende part skal ikke være utøvende part i forvaltningen av gamle trær i Badeparken.

B. Brukerrådet skal kunne inkludere medlemmer som ikke er medlemmer av en organisasjon, lag eller forening.

C. Teksten i forvaltningsplanen endres, slik at Badeparken ikke skal være Drøbaks hovedarena for musikkfestivaler og større konserter. Første paragraf i avsnitt 6.1 omformuleres til: “Med sitt store areal og sentralt beliggende er Badeparken et unikt sted som skal oppgraderes til arena for mindre musikkfestivaler og konserter.”.
Det fastsettes straffegebyrer for overtredelse av regler knyttet til kjøring i parken.

D. Det etableres en trekirkegård etter anbefaling i Vedlegg 2 – Kartlegging av naturverdier.

E. I utarbeidelse av skiltplan skal det inkluderes skilting som henstiller besøkende generelt og badegjester spesielt om å ta hånd om søppel og holde parken ren og ryddig.

F. Prioriteringsrekkefølgen for tiltak endres og utvides. Det tilføres et nytt punkt for prioritering av tiltak som opprettholder eller styrker biologisk mangfold. Prioriteringsrekkefølgen blir:

1. Tiltak som er nødvendige av hensyn til ivaretakelse av sikkerhet i bruk
  2. Tiltak som opprettholder eller styrker Badeparkens betydning for biologisk mangfold og naturopplevelser.
  3. Tiltak som kan tilføre økt brukbarhet
  4. Tiltak som kan tilføre attraksjoner.

G. Tiltak som i dagens prioriteringer berører naturverdier flyttes over i nyopprettet kategori. Tiltak som etter mer detaljert vurdering i prosjekteringsfasen går på bekostning av den langsiktige ivaretakelsen av biologisk mangfold eller truer verdifull vegetasjon skal ikke gjennomføres.

H. Det totale antallet parkbenker skal ikke reduseres. Dersom dagens grønne benker av praktiske årsaker ikke kan vedlikeholdes skal de erstattes med tilsvarende benker som oppfyller samme funksjon. Fjernede grønne benker skal erstattes».

Endelig votering

Alle forslag falt.
Punktene ble i formannskapet votert over enkeltvis. Ved endelig vedtak i kommunestyret ble de votert over i blokk, med bare MDGs stemme. MDG valgte derfor å ikke stemme for helheten i planen.

Bokstav A: Forslaget fikk 1 stemme og falt (1 = 1 MDG)

Bokstav B: Forslaget fikk 1 stemme og falt (1 = 1 MDG)

Bokstav C: Forslaget fikk 2 stemmer og falt (2 = 1 MDG, 1 SP)

Bokstav D: Forslaget fikk 1 stemme og falt (1 = 1 MDG)