Frogn MDG om Bølgen-dommen

Politisk møte

MDG har i likhet med de andre partiene i kommunestyret kommet til at Frogn kommune ikke anker domsavgjørelsen fra tingretten i tvisten der vi hevet kontrakten med Hent om byggingen av Drøbak-Frogn idrettsarena – Bølgen tilbake i 2018.

1. august, 2023

Årsaken til at vi ikke anker domsavgjørelsen i tingretten er at vi ser betydelig usikkerhet rundt det formelle grunnlaget for å anke saken. Vi ser også svært store negative økonomiske konsekvenser dersom vi ved en anke skulle tape saken i lagmannsretten. Samlet sett mener vi at den økonomiske risikoen er for stor til at vi kan gå inn en ny runde i rettsapparatet om byggingen av Bølgen.

MDG er overrasket over dommen ettersom Frogn kommune har dokumentert en urovekkende og alvorlig rekke med feil og mangler som forelå både før og etter tidspunktet for hevingen av kontrakten. Retten har valgt å ta lite hensyn til dette og har heller ikke tatt hensyn til at Hent krevde at alle eventuelle utbedringer skulle skje på Frogn kommunes regning.

På samme tid registrerer vi at retten mener at Frogn kommune ikke ga Hent tilstrekkelig anledning til å svare ut eller rette opp feil og mangler som var påvist gjennom tester og gjennomganger i regi av entreprenøren, byggherren og uavhengige parter.

Det var de folkevalgte i Formannskapet som ga rådmannen fullmakt til å gå til heving av kontrakten.

Kommunedirektøren har gjort rede for de økonomiske konsekvensene ved å tape eller vinne frem ved en eventuell anke.

Bølgen ble vedtatt med et investeringsbudsjett på 370 millioner. MDG stemte sammen med Sp, SV og Krf mot dette investeringsprosjektet ved den politiske behandlingen av saken tilbake i februar 2016.

I første tertial er investeringene i Bølgen regnskapsført med 800 millioner kroner. I tillegg kommer årlige underskudd siden oppstarten sommeren 2019 som har variert mellom 2 og 15 millioner, avhengig av omstillingstiltak, samt overføring av kostnader fra Bølgens budsjett til kommunens driftsbudsjett.

Vi står nå overfor et erstatningskrav på nesten 170 millioner kroner som dekker saksomkostninger og renter. Skulle vi vinne frem i en ankesak har vi budsjettert med å få tilbake 200 millioner. Men dersom vi skulle tape en anke er det sannsynlig å måtte nesten doble erstatningskravet til rundt 320 millioner kroner. I lys av dette mener vi risikoen knyttet til de økonomiske konsekvensene ved å tape en ny runde i rettsapparatet er for høye til at vi kan forsvare å anke saken.

Konsekvensene vil være store for økonomien i Frogn kommune på kort og lang sikt. I første omgang må vi utsette en rekke investeringer og fortsette arbeidet med å spare og effektivisere tjenesteproduksjonen i Frogn kommune. De neste fem årene vil det dessverre være en risiko for økt eiendomsskatt, høyere kommunale gebyrer og avgifter og begrensninger i det kommunale tjenestetilbudet.