I media: Biltrafikk i Frogn

Skal ikke Frogn stagge veksten i biltrafikken? Spørsmålet stiller Henrik Mathiesen i Frogn MDG, som skriver at kommunen og dens innbyggere må bli med på den nasjonale dugnaden for tryggere trafikk og reduserte klimautslipp. MDG vil styrke det lokale kollektivtilbudet og gjøre gå- og sykkelturen mer attraktiv, til glede og sikkerhet for myke trafikanter og klimaet.

 

Les innlegget i Amta: Skal ikke Frogn stagge veksten i biltrafikken?

 

1. oktober, 2020

Høyre og Frp i Frogn sier nå rett ut at de vil legge til rette for økt biltrafikk. Dette fordi personbilen anses som en nødvendighet med henvisning til at Frogn har mange eldre, mange bratte bakker og lang reisetid til de fleste arbeidsplassene. Videre sier disse partiene også at biltrafikken ikke utgjør noe problem verken for trygge skoleveier, opplevelsen av Drøbak sentrum eller arealbruken i tettstedet som helhet.

MDG er sterkt uenig i dette. Det er uaktuelt å som Høyre mene at befolkningen i Frogn skal være fritatt fra de nasjonale og regionale målene om å begrense bilkjøring til fordel for bruk av buss, sykkel og gange. Vi mener også at vi ikke kan fornekte store problemer med trafikksikkerhet i gamle, trange og viktige gateløp som Husvikveien, Solveien, Torggata, Storgata, Jørnsebakken, Vestbyveien og Elleveien – bare for å nevne noen.

MDG har i politiske møter sagt klart fra om at innbyggerne i Frogn må bli med på den nasjonale dugnaden for tryggere trafikk og redusere klimautslipp. Dette innebærer at vi vil styrke det lokale kollektivtilbudet og gjøre gå- eller sykkelturen mer attraktiv. Da kan vi ikke legge til rette for enda flere offentlige parkeringsplasser og personbiltrafikk i Drøbak sentrum. Det ligger mye trivsel i å beholde dagens løsning så lenge man sitter i en bil. Men de fleste som ofte ferdes med buss, sykkel eller til fots gjennom Drøbak sentrum vil mene noe annet.

Klimastatistikk viser at utslippene knapt har bikket nedover i Frogn. Det betyr at vi har en enorm oppgave med å halvere utslippene våre de neste 9 årene. Høyre og Frp har lenge argumentert for at innfasingen av elbiler vil gjøre det mulig å realisere denne målsettingen. Da har de verken tatt forskning eller Frogn kommunes enstemmige klimaplan innover seg. Det er sterkt tvilsomt at den voksende elbilparken vil innebære en halvering av klimautslippene fra biltrafikken om 9 år. Skal vi nå målene for klimautslipp må vi også – og i mye større grad – jobbe mot en kraftig vekst i kollektivtrafikk, samkjøring, sykkel og gange.

Elbiler så vel som fossile biler skaper utrygge veier for syklister og fotgjengere og skaper hindre for kollektive transportløsninger. I tillegg opptar bilene mye plass. Dette er plass som ikke finnes i Drøbak sentrum med mindre det går utover noe annet. Skal vi løse parkeringsproblemet i Frogn mener at vi at det ikke er rimelig kan forvente at skattebetalerne i Frogn kommune skal påta seg kostnaden og ansvaret for dette. I sommer har vi sett at lekeplasser og fotballbaner blir brukt til parkeringsplasser for å håndtere en ekstraordinær situasjon for å imøtekomme behovet i næringslivet og besøkende til Drøbak sentrum. Denne ordningen kan ikke fortsette, men den viser hvor omfattende problemet er blitt når man baserer seg på at bilen er en forutsetning for fremtidens byutvikling.

MDG vil finne en annen formel med plass for flere mennesker. Vi trenger et samarbeid med de borgerlige partiene der vi definerer mål om bedre kollektivtrafikk og enklere bruk av sykkel og føtter i Drøbak.

Henrik Mathiesen, Frogn MDG