I media – Rett for hvem?

MDGs Linda Byström, utvalgsleder i Hovedutvalg for miljø, plan og byggesaker, tar i leserinnlegg i AMTA den 05.10.2020 tak i spørsmålet om hvordan gebyrklager i byggesaker avgjøres i Frogn kommune, og hvordan vi kan forbedre prosessen på en måte som er rettferdig for alle.

15. november, 2020

«Rett skal være rett» skriver Sindre Sandberg, leder i Frogn Næringsråd og representant for Frank Utvikling AS, i AMTA den 28 september. De som ikke er enige i Sandbergs og primært Høyres argumentasjon om hva som er «rett» er anklaget for å ikke sette seg inn i sakene, å ikke gjøre det som er moralsk riktig, og for å glemme hvem de er valgt inn for å representere.

Som utvalgsleder opplever jeg at utvalgsmedlemmer på tvers av partiene setter seg godt inn i sakene og er oppriktig opptatt av innbyggernes vel. Mange av oss mener imidlertid at det riktige er å følge vedtatt regelverk og å ikke avvike fra det uten god grunn.

Det Sandberg ikke sier i sitt innlegg er at mange, ham selv inkludert, faktisk får gebyrreduksjoner når det er grunnlag for det. Grunnlaget for slike reduksjoner er juridiske vurderinger og det lokalpolitisk vedtatte gebyrregulativet. Det kan være mange årsaker til lang saksbehandlingstid, og ikke alle årsaker gir rett til gebyrreduksjon.

Når vi får saker til behandling kan vi stille spørsmål om jussen og tolkningen av den. Vi kan være uenige i tolkningen, som tross alt ikke er det samme som matematikk, men i flere gebyrsaker har Høyre uttalt at administrasjonen nok tolker lover og regler riktig, men at det er mer «moralsk» å likevel komme til en annen konklusjon. De ønsker med andre ord en bevisst forbigåelse av en juridisk vurdering.

Vi kan endre våre egne gebyrregulativ. Men Høyre har ikke fremmet et slikt forslag, eller bedt om en tilsvarende korrigering av kommunens budsjett som følge av en slik generell endring.

Det Sandberg og Høyre argumenterer for er å gå inn i enkelte klagesaker og bruke skjønn og «folkeskikk» som setter juridiske vurderinger og vedtatte gebyrregulativer til side. Vi som er uenige i dette mener både «folkeskikk» og «moral» kun oppnås dersom vi gir administrasjonen riktig mandat og handlingsrom til likebehandling.

Fylkesmannen vurderer alltid klager dersom de ikke blir tatt til følge. Fylkesmannen prøver altså i regel alle gebyrklager. Sindres egen sak er unntatt en slik prøving fordi saken ble anket til kommunestyret hvor flertallet ga ham politisk medhold. De som er reelt nysgjerrige på hva som er «rett» vil altså ikke få noen uavhengig vurdering av fylkesmannen på dette. «Rett» forblir en mening basert på Sandbergs oppfatning i egen sak og noen politikeres standpunkter i kommunestyresalen.

Dersom Sandberg og Høyre virkelig er opptatt av hva som er riktig, så er det uforståelig at de ikke har interesse av å få denne saken oversendt fylkesmannen til kontroll. Det er uforståelig at man ønsker at slike vurderinger skal gjøres fra sak til sak, med enorm ressursbruk både for tiltakshavere, administrasjon og politikere, når vi egentlig alle er enige om at vi har en ressursutfordring innen byggesak.

For å sikre likebehandling, oppdage eventuelle feil og unngå politisk synsing om lovverket, må gebyrklager sendes fylkesmannen for rettslig vurdering. Det er ikke et politisk utvalg sin rolle å overstyre regelverk og juridiske vurderinger basert på det noen mener er folkeskikk.