Interpellasjon – Heliumfrie festdager

Ballonger fylt med heliumgass har blitt et vanlig innslag ved festlige anledninger. Det samme har høyt svevende eierløse ballonger. De siste årene har det blitt økt fokus på at ballongene bidrar til forsøpling av land og vann.

7. mai, 2018

Foreningen Hold Norge Rent, som blant annet står bak Strandryddedagen, lanserte i fjor et sett ballongvettregler, der folk oppfordres til å styre unna gassballonger.

Ballongvett

Gassballonger er såkalte folieballonger. De består av aluminiumsfolie, nylon og plast. Vanlige gummiballonger er biologisk nedbrytbare, men kan være vesentlig kilde til midlertidig forsøpling.

En rekke kommuner, som Skien, Porsgrunn, Kristiansand, Arendal, Bodø og Halden har vedtatt forbud mot gatesalg av heliumballonger. Forslagene har kommet fra ulike partier og fått tverrpolitisk støtte. WWF har oppfordret samtlige norske kommuner til å fatte tilsvarende vedtak.

Grunnstoffet helium er i tillegg en ikke-fornybar knapphetsressurs. Eksperter anslår at verdens kjente forekomster av helium vil ta slutt i løpet av en til to generasjoner med dagens forbruk. Dette vil kunne få store konsekvenser, blant annet for helsevesenet.

Noen vil kanskje hevde at et forbud mot heliumballonger vil gå ut over barnas feiring av nasjonaldagen. Miljøpartiet De Grønne mener tvert imot at vi må kunne feire vår frihet og vårt demokrati uten at det skal gå ut over dyr, natur og framtidige generasjoner. I tillegg mener vi at salget i seg selv skaper markedet, og at gatesalg av gassballonger neppe vil være et savn når slikt salg ikke lenger er tillatt. Derfor er dette også et tiltak for redusert kjøpepress og mer inkluderende festdager.

Forslag til vedtak:

1. Kommunestyret ber rådmannen innarbeide et forbud mot salg av heliumballonger i kommunale retningslinjer for salg fra kommunal torgplass og salg på kommunale strender/ friområder, med mer.
  2. Veiledninger og vilkår for leie av kommunal grunn til arrangementer, festivaler og opplevelsesaktiviteter i Frogn Kommune oppdateres til å inkludere et forbud mot slipp av ballonger uansett type.
  3. Veiledninger og vilkår for leie av kommunal grunn til arrangementer, festivaler og opplevelsesaktiviteter i Frogn Kommune oppdateres til å henstille arrangører om ikke å dele ut ballonger selv om disse vil brytes ned naturlig over tid.
  4. Retningslinjene skal oppdateres så fort som mulig med forventning om at forbudet trer i kraft før 17. mai 2018.

Svar fra Ordfører

Fakta:

«Særlig relevant for forsøpling og plastutfordringer er FNs bærekraftmål nr. 12, «Sikre bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre», og nr. 14, «Bevare og bruke hav og marine ressurser på en måte som fremmer bærekraftig utvikling». Norge har tatt på seg en lederrolle i det internasjonale arbeidet mot plastforsøpling.

Frogn kommune har i likhet med flere andre kommuner i Oslofjorden satt fokus på forurensning i sjøen, med blant annet å foreslå ny lokal forskrift om forbud mot utslipp av båtseptik, denne er nå til høring. Marin forsøpling er et alvorlig problem, og kommunen har en viktig rolle til å bidra til å redusere dette problemet.

Stortinget vedtok enstemmig 03.05.2018 å be om en hurtigutredning av et nasjonalt forbud mot heliumsballonger.

Vurderinger (bakgrunnsnotat)

Salg fra kommunens grunn er forhold som faller utenfor politivedtektene, og det er kommunen som grunneier som har myndighet til å kreve at det må innhentes tillatelse fra kommunen for å drive med omsetning på offentlig sted. Kommunen kan sette vilkår for salg fra kommunal grunn og kan dermed også forby omsetning av heliumballonger fra kommunal grunn.

Det er bare Kongen (Regjeringen) som kan nekte omsetning av et produkt gjennom produktkontrolloven, dermed kan ikke Frogn kommune forby salg fra private, faste utsalgssteder. Heller ikke i forurensningsloven gis kommunen myndighet til å lokalt stoppe salg av miljøskadelige produkter.

Rådmannen foreslår at det vedtas permanent, helårlig forbud mot salg av heliumballonger fra kommunal grunn i Frogn, og at det oppfordres til at slike ballonger ikke selges fra privateid grunn og at innbyggerne ikke kjøper Heliumballonger.

Rådmannen foreslår at forbudet innarbeides i nytt reglement for utleie av kommunal grunn, som nå er under revidering.»

Ordfører vil be rådmannen om at det legges frem en sak om dette.