Korte refleksjoner etter Landsmøtet fra delegat nr 183

Mange stusser over enkelte vedtak som ble fattet nå på MDGs landsmøte. Som landsmøtedelegat for Viken fra Frogn er jeg også en av de, men jeg har kommet til å forstå hvorfor disse vedtakene er bra for miljø, klima og partiet. La meg forklare.

30. mars, 2021

I utgangspunktet er det nyttig å vite at vi gikk gjennom over 300 særskilte forslag til partiprogrammet på landsmøtet, og det finnes ingen velgere som kan være enig med alle disse hundrevis av sakene! Politikk er ikke bare basert på kompromisser mellom partier, men også kompromisser innenfor partiet.

Hvis noen har vært bekymret for at partiet vårt ikke våger å ta noen risiko eller å skille seg ut, så har Landsmøte vist at dette ikke er sant! Vi har vedtatt et modig og progressivt program som skiller oss ut fra de andre partiene. Jeg personlig er veldig glad for at vi nå har ambisiøse planer når det gjelder klimagasskutt og naturvern, ingen andre partier går så langt som vi nå har vedtatt i partiprogrammet.

Men jeg forstår at en progressiv agenda for miljø kan ikke utelukke en progressiv agenda for mennesker. Begge sakene får energi fra hverandre i et flott kompromiss som skiller oss ut fra de andre partier. Så til tross for at jeg er personlig uenig i enkelte forslag som ble vedtatt, og synes de er litt for mye, forstår jeg at vi trenger denne energien (og drahjelp) fra disse sakene til å dytte miljø og klimasakene i riktig retning som kloden trenger.

Medlemmene i Frogn MDG kan være forsikret om at det nye nasjonal partiprogrammet bare vil styrke det lokale partiets innsats og mandat til å jobbe for mennesker og miljø i kommunen. Og til slutt, det er bare fint å forstå at de få progressive sakene som noen er kanskje uenig i egentlig bare hjelper de grønne sakene hvor hjertene våre ligger i miljøpartiet vårt.