Når kommer Ruter til Smia, Haktor?

Bærekraftige byer og samfunn

Det er mange som opplever store endringer og utfordringer med det nye rutetilbudet for Drøbaksbussene. Bente Heiersjø som er Høyres utvalgsleder for miljø, plan og bygg i Frogn sier i Amta 25. mars at hun er opprørt over endringene og at hun er usikker på hvordan vi kan ta dette opp formelt.

Frogn MDG tør minne utvalgslederen om at kommunestyret 11. februar vedtok et forslag fra MDG om at Ruter og politikere fra fylkeskommunen inviteres inn til åpen temadiskusjon om kollektivtrafikk.

26. mars, 2019

Seks uker og en stor ruteendring senere har vi ikke hørt noe fra Høyres ordfører eller utvalgsleder om når og hvor dette møtet skal finne sted. Fra mange hold hører vi at ruteendringene har gjort det vanskelig å bruke bussen dersom man skal fra Drøbak sentrum til Skorkeberg. Det samme gjelder om man skal ta bussen fra Horgen til Heer eller sentrum. Man må bytte busser eller gå lengre avstander en før, noe som kan være vanskelig for de største brukergruppene på lokalbussen, dvs. de yngste og de eldste blant oss.

Bussene fra Skorkeberg går sjeldnere enn før og rushtiden er skrumpet inn. Foreldre som skal hente og levere sine barn i barnehage og SFO må finne seg i at det ikke er blitt flere avganger sent fra Frogn og tidlig tilbake fra Oslo.

Fem år etter at MDG etterlyste tavler med sanntidsinformasjon på kollektivknutepunkt som Seiersten og Dyrløkke har det fremdeles ikke skjedd noe. Tilreisende så vel som mindre erfarne bussbrukere skjønner lite av nettverket med busser og holdeplasser. I morgenrushet er det nå rundt 50 bussavganger fra Dyrløkke. Mange velger å forsere kommunens mest trafikkerte veistrekning i all hast utenfor gangfeltene for å rekke buss på den andre siden. Lystavlene med bedre informasjon kommer ikke fordi Ruter skylder på Vegvesenet for manglende strømkabler og Vegvesenet skylder på kommunen fordi områdeplanen for Dyrløkke, Ullerudsletta og Seiersten ikke er vedtatt.

Frogn MDG mener at Frogn kommune må stille krav til Ruter og fylkeskommunen om mer organisert brukermedvirkning i planlegging og evaluering av kollektivtrafikken i Frogn. Det holder ikke med en Facebook-side der folk kan klage sin nød. Det holder heller ikke å henvise til fylkespolitikerne som bevilger pengene til Ruter for hele Viken. Vi mener at Frogn må lage møteplasser der Ruter må drøfte sine planer med representanter for pendlere, ungdom og eldre i Frogn.

Den store utfordringen er å få på plass et bedre lokalt kollektivtilbud på Dal, Horgen, Heer, Skorkeberg, Seiersten og i Drøbak sentrum. På kort sikt jobber vi i MDG for flere busser i ulike størrelser med hyggelige sjåfører slik vi i dag har i rushtiden mellom Elle og Dyrløkke. På lengre sikt jobber vi for et nyskapende tilbud med selvkjørende kjøretøy man kan bestille hjem når det måtte passe.

Frogn MDG har ventet utålmodig på en melding fra administrasjonen til kommunestyret om kollektivtrafikken i Frogn. Med en slik melding ville lokalpolitikere hatt et redskap til å gi Ruter klar beskjed om hva vi trenger for at kommunen skal nå sitt mål om at trafikkveksten fremover skal tas med buss, sykkel og gange. Uten en god utredning og en klar politisk retning vil Ruter fortsette å definere rutetilbudet i Frogn på basis av markedsundersøkelser og egne strategier.

Om Høyre mener at vi må endre kollektivtilbudet i Frogn må nå ordfører og utvalgsleder vise handlekraft og kalle Ruter inn til en ordentlig diskusjon der alle kan delta. Som Haktor selv ville sagt det: Vi trenger ikke flere forsinkelser i denne saken.

Leserinnlegg av Henrik Mathiesen