Nasjonal markering for «Evakuer barna fra Moria nå!»

Lørdag den 28.november er det nasjonal markering for «Evakuer barna fra Moria nå!». Regjeringen kommer til å få overrakt nesten 90.000 Redd Barna-underskrifter foran Stortinget denne kvelden, til støtte for barn som sitter fast i teltleiren Moria i Hellas (du kan signere her).

Alle aksjonene, også i Drøbak, kommer til å være digitale, men bilder og appeller fra lokale aksjoner kommer også til å bli sendt til ressursgruppen «Evakuer barna fra Moria nå!» i etterkant. Her er vår appell, skrevet av leder i Frogn MDG, Inger-Johanne Marheim.

27. november, 2020

FLYKTNINGER FRA MORIA TRENGER VÅR HJELP NÅ !

Mennesker på flukt er ingen ny historie. Vi har flyktet fra krig og sult og umulige livsvilkår i årtusener. Men akkurat nå, i vår egen tid, banker flyktningproblemet på døren med større kraft enn noen gang tidligere. Blant mange kriserammede områder i verden, banker menneskene i Moria leiren på samvittigheten til oss alle, og vi kan ikke snu oss bort.

MDG har programfestet at vi skal være solidariske med mennesker i nød, og har lenge kjempet nasjonalt og lokalt for å be regjeringen hente barn og andre sårbare grupper fra Moria. De kritiske og nærmest ulevelige tilstandene i leiren krever at Norge, og andre land, handler umiddelbart. Regjeringen har etter mye diskusjon sagt seg villig til å ta i mot 50 – femti – personer av de mange tusen fra Moria. Er virkelig dette det beste rike Norge kan klare?

En oppsummering av NRk den 18.november viser at det fremdeles bor 13 000 flyktninger og migranter i Moria leiren, som egentlig er bygget for 3000. Mange er også spredd på nyere leire etter brannene i høst. De 50 flyktningene som regjeringen har bestemt kan komme til landet, får ikke komme til Norge i år. “Vi kan ikke bare hente folk”, sa justisminister Monica Mæland i Stortingets spørretime forleden. Kunne vi kanskje ha klart det hvis det var våre egne barn og syke som lider hadde lidd i overfylte leire?

Vi liker å tenke at Norge er et land som gjerne hjelper andre grupper i nød. Men historien viser dessverre ofte, at regjering og stat har unnlatt å hjelpe i tider og situasjoner hvor vi både burde og kunne bidra overfor mennesker i nød og på flukt.

Hele 127 kommuner, deriblant Frogn, har sagt ifra at vi kan ta imot flere flyktninger. Vinteren står for døren også i Hellas og gjør den allerede kritiske situasjonen enda verre. Hvis vi ikke viser medmenneskelighet nå, når er det da på tide?

EVAKUER BARNA FRA MORIA NÅ !