Vi kan bygge en grønnere by i stedet for å legge asfalt i marka

Bærekraftige byer og samfunn

«Alle» ønsker vi flere boliger i Frogn. Spesielt ønsker vi at flere unge og barnefamilier flytter hit, og at vi har gode omsorgsboliger for dem som har bodd her lenge. Men de politiske partienes strategiene for å få det til er svært forskjellige.

3. april, 2019

Dessverre klarer ikke Amta fange opp forskjellene i sine hyppige referanser til «politikerne», når de skal referere hvilke vedtak som fattes. Ofte er det den ensidige fortellingen fra Høyre, noen ganger sammen med Ap, som dominerer. At det ofte er andre partier som ser helt annerledes på saken kommer i mindre grad fram.

I disse dager diskuterer «politikerne» hvordan Frogn-samfunnet skal se ut i et 50–100 årsperspektiv. Skal vi prioritere stor utbygging på Kolstad, eller prioritere byutvikling og transformasjon mellom Dyrløkke og Seiersten? Ap, H, Sp og Frp vil prioritere boliger i dagens marka, hvor beboerne blir avhengig av bil. MDG sammen med V og SV mener vi må begynne med utvikling på allerede bebygget areal, i et grep som binder Gamle Drøbak sammen med Dyrløkke, Skorkeberg, Heer og Sogsti på en helt ny måte.

For oss handler dette om mer enn vern av marka. Det handler om et ønske om å lage en attraktiv og bærekraftig by for en ny generasjon. Generasjonen som helst slipper å ta bilen for å kjøre barn og seg selv på jobb, før de skal haste hjem for å kjøre på ukens sosiale aktiviteter. De som setter pris på både skogsduft og bypuls, og som faktisk vil kunne få seg en jobb i en voksende Follo-region og dermed kan slippe Oslo-pendlingen. De som synes det er helt greit å slippe egen hage og som heller nyter tilværelsen i grønne byrom og skjønn natur. De som heller leier eller låner en bil når de trenger den, for det er jo dyrt nok med bolig om man ikke må eie en bil eller to i tillegg.

Det å transformere Ullerudsletta til en ny bærekraftig bydel er et fantastisk spennende prosjekt, som hadde kunnet løse mange lokale utfordringer i Frogn. Det ville gi grunnlag for bedre kollektivtransport, leiligheter i ulike størrelser for mennesker i ulike stadier i livet, økt elevtall på sentrale skoler, flere næringsarealer og større kundegrunnlag, flere tomter til bygging av omsorgsboliger. Til og med et rådhus når den tid kommer.

Ikke minst ville det ha dempet utviklingspresset mot både Gamle Drøbak og marka. Vi kan bygge en grønnere by i stedet for å legge asfalt i marka. Marka som «politikerne» sier de ville vernet – men som i praksis stadig bygges ned ettersom man ikke ønsker forandring eller fortetting i det som er tettstedet vårt.

Hovedargumentet til Ap i saken er at man ikke kan la barn vokse opp langs en sterkt trafikkert vei som Ullerudsletta. Men det er nettopp satellittutbygginger som Kolstad, og dagens to sentrumsområder knyttet sammen med en bilvei, som er selve grunnen til trafikken. Vi trodde vi var enige om at vi skal jobbe for mindre bilavhengighet, at bilparken etter hvert blir elektrifisert, og at vi trenger å bo nærmere kollektivknutepunkt slik at flere kan ta bussen, gå og sykle.

Satsingen på Kolstad vil gjøre bærekraftig byutvikling svært vanskelig, eller rett og slett umulig. Det er leit at Ap, som vi ellers oppfatter som gode støttespillere i flere miljøsaker, ikke innser dette, og går mot regulering av boliger langs Ullerudsletta.

Frogn trenger noen visjoner om framtiden som går lenger enn diskusjoner om byggesaksbehandling. Frogn trenger politikere med vilje til forandring og omstilling.

Det siste vi trenger nå er byavvikling!

Leserinnlegg av Linda Byström