Salg av biblioteket skaper nye utfordringer

Demonstrasjon for biblioteket med biblioteksbygningen Torget 6 i bakgrunnen
Fotocredit: Henrik F. Mathiesen

MDG i Frogn kommune mener at flertallets budsjettvedtak om å selge bibliotekbygningen på Torget og flytte tjenesten til Seiersten ungdomsskole er et kraftig tilbakeslag for utviklingen av Gamle Drøbak og kulturtilbudet i kommunen.

(Også publisert i AMTA 23.04.24)

I tillegg kan vedtaket skape store begrensninger i arbeidet med å styrke Frognskolen og tilpasse skolene til en fremtid med færre skolebarn enn det vi har i dag. En gjennomføring av vedtaket vil bidra til ingen eller en helt marginal positiv økonomiske konsekvens for kommunens økonomi og viser et potensiale til å skape store utfordringer med utvikling og tilpasning av det kommunale tjenestilbudet.

Budsjettvedtakene om salg av landbrukseiendommen Billit og bibliotekbygningen på Torget er de første aktive handlingene i budsjettsamarbeidet mellom H, FrP og Pp der målet er å avvikle eiendomsskatten gjennom omfattende og hurtig salg av kommunal eiendom.

Kunnskapsgrunnlaget rundt salgene av Billit og bibliotekbygningen har så langt gjort det synlig at kommunen ikke får inn penger som kan brukes til å redusere gjelden. Salgene medfører store kostnader til flytting av eksisterende tjenestetilbud inn i andre lokaler som må bygges for ny bruk. På kort sikt vil salgene redusere kommunens kostnader til drift og vedlikehold. Men de skaper også nye store utfordringer.

Når kommunen flytter bibliotek inn på Seiersten ungdomsskole, blir undervisningen i praktiske og kreative fag begrenset fra å undervises i et eget bygg planlagt for formålet og inn i gamle klasserom. Gjennomføring og fremtidig satsing på praktiske og kreative fag i ungdomsskolen blir gjort vanskelig. Disse fagene bidrar til økt læring i andre fag og til trivsel.

Som følge av forsinkelser i arbeidet med byutvikling langs Ullerudsletta og stans i de store, dyre og naturødeleggende boligprosjektene i skogområdene utenfor tettstedet Drøbak, blir det nå stadig færre skolebarn i Frogn. En gang i denne eller neste kommunestyreperiode vil det sannsynligvis ikke være pedagogisk, sosialt og økonomisk forsvarlig å drive to ungdomsskoler med svært få elever på hver skole. Dersom det i denne eller neste kommunestyreperiode skulle vise seg at det er riktig og viktig å bare ha en ungdomsskole og at den blir på Seiersten, vil et vedtak om å flytte biblioteket til bygget for praktiske og kreative fag skape store og unødvendige utfordringer.

Når Frogn kommune ferdigstilte Musikkens og Frivillighetens hus høsten 2023, åpnet det seg store muligheter til flere, større kulturarrangementer, konferanser og samdrift omkring kulturtilbudet i kommunen. Men bare noen måneder etter at det nye kulturhuset åpnet, ble et årsverk fra bibliotekstjenesten fjernet og driften vedtatt flyttet ut av sentrum.

Biblioteket i sentrum fyller en viktig rolle som åpen og gratis møteplass for alle. Vedtaket om å selge biblioteksbygget står i strid med alt kunnskapsgrunnlag om hvordan man styrker næringsgrunnlaget, bomiljøet og besøksopplevelsene i Gamle Drøbak. Biblioteket spiller en viktig rolle i det kommunale arbeidet med å skape handel, trivsel og bruk av gamle bysentre. Muligheten til å utvikle dette videre forsvinner med flyttingen ut av byen.

Biblioteket er planlagt flyttet til en parkeringsplass med nærhet til ungdomsskole og idrettsanlegg. Hvordan denne lokaliseringen og dette bygget skal bidra til flere besøk og et styrket kulturtilbud i kommunen er veldig uklart. Tilbake står Drøbak sentrum uten en stor, offentlig og for brukerne gratis og uforpliktende møteplass som trekker pensjonister og barnefamilier til byen vår hele året.

Flertallet ønsker å selge biblioteket for å unngå kostnader til drift og vedlikehold. Erfaringer fra festningsverket Oscarsborg viser at det finnes en rekke uprøvde muligheter for å skaffe midler til brannsikring og oppgradering av slike kulturminner til funksjonelle formålsbygg gjennom etablering av en venneforening. Dette er nå på trappene. Alle parter ønsker å sikre biblioteksbygget med automatisk slokkeanlegg. Men for ordens skyld er det ikke er stilt krav om tilsvarende anlegg i de store gamle handels- og serveringshusene på Torget. Et salg av bibliotekbygningen til private vil ikke nødvendigvis føre til en bedre brannsikring av dette bygget enn de andre store de store trehusene i Gamle Drøbak.

Frogn kommune er i en vanskelig økonomisk situasjon som følge av mange store samtidige investeringer i bygninger og anlegg for kultur, idrett og frivillighet. Før valget lovet H, FrP og Pp å fjerne eiendomsskatten innen 2028. For å til dette skal det selges kommunal eiendom for mer enn 300 millioner de neste tre årene. Salgssummen fremstår som urealistisk og flertallet har ingen plan om hvordan kommunen skal drives forsvarlig uten eiendomsskatt og eiendommer å selge i neste kommunestyreperiode.

Kommunedirektøren har nå vært tydelig på at budsjett må revideres før sommeren med sikte på kraftig oppskalering av inntektene gjennom eiendomsskatt og nedskalering av utgiftene der vi kan. Det må vurderes nærmere strukturendringer i barne- og ungdomsskolen, kulturskolen og dagsenteraktiviteter. Lovpålagte pleie- og omsorgstjenester må imidlertid styrkes. Uten slike tiltak vil kommunen havne under statlig styring om kort tid.

Budsjettvedtaket om en utredning av å selge bibliotekbygningen på torget av Gamle Drøbak har vært en stor avsporing fra arbeidet med å sikre forsvarlig økonomisk drift av Frogn kommune. Vi håper at Høyre snur i denne saken og tar rollen som et stort og ansvarlig styringsparti for økonomien i Frogn og utviklingen av Gamle Drøbak. Vi i opposisjonen støtter foreningen Behold og bevar. Vi er på torget hver lørdag kl.: 13:00. Det er ingen skam å snu. Tvert imot vil det bli jubel!